Fikirkanlah

on Friday, April 30, 2010
Sejak berada di bumi perantauan ini, kerap kali terjadi peritiwa yang tidak disangka oleh semua pelajar. Pertengkaran, pergaduhan sering berlaku dimana sahaja. Dan kelmarin, tercetus suatu pergaduhan yang boleh dikatakan agak bodoh. Perlukah kita bergaduh kerana sepatah perkataan? Bukankah pergaduhan itu membawa kepada kerugian? Adakah setiap orang yang bergaduh mendapat wang? Kalau begitu, sudah tentu pekerjaan manusia pada hari ini bukanlah seorang arkitek atau seumpamanya, tetapi pekerjaanya ialah gaduh.
Jelas sudah bahawa pergaduhan membawa kepada kerugian dari sudut tenaga, akhlak dan paling penting, maruah seseorang. Kita bergaduh membuktikan bahawa kita kononnya adalah yang hebat padahal semuanya adalah pinjaman dari Allah Taala. Jika Allah Taala menarik kembali nikmat kekuatan, nescaya semut itu lebih kuat dari kita. Dan ketika itu dimanakah kekuatan yang kita bangga selama ini? Sabda Rasulullah s.a.w

Dari Abu Bakrah (Nufa’i) bin al Harits ats Tsaqafy berkata: Rasulullah saw bersabda, “Apabila dua orang Muslim berhadapan dengan pedang masing-masing maka pembunuh dan terbunuh keduanya sama-sama masuk neraka. Abu Bakrah bertanya, “Ya Rasulullah, yang membunuh jelas masuk neraka tetapi mengapa yang terbunuh juga demikian? Rasulullah saw menjawab, “Karena ia juga memiliki niat sungguh-sungguh akan membunuh lawannya.”
(Bukhari – Muslim)

Mengapakah kita perlu bergaduh sesama kita? bukankah itu merupakan kerugian? dimanakah maruah kita sebagai seorang manusia? jelas sudah bahawa pergaduhan itu membawa kepada kerugian. Bergembiralah syaitan tatkala melihat anak adam bertelingkah sesama mereka. fikirkanlah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...