Duniaku bukan duniamu, jadi mind your own periuk......

on Sunday, July 24, 2011
Salam ceria buat semua, ceriakan diri anda bersama segelas teh hijau. Dan sentiasa senyum kerana senyum itu adalah penawar. Dah besedia untuk memotivasikan minda anda? Ayuh kita layari kembara minda berjaya.....

Pernah tengok cerita Seniman Bujang Lapuk?Perhatikan betul-betul pada babak dimana pak Guard Singh menghentam seorang lelaki yang memperlekehkan Ramlee,Ajis dan Sudin selepas mereka bertiga dibawa oleh encik Ahmad bejumpa Manager. Babak tu menegur kepada kita semua bahawa kita yang menetukan bentuk perjalanan hidup kita. Kita yang menentukan masa depan kita. Bukan orang lain apatah lagi kawan baik kita sendiri. Setiap daripada kita mempunyai periuk nasi tersendiri. Bukan perut orang lain kita kena bagi makan. Kalau yang dah berkeluarga tu lainlah. Yang bujang trang tang-tang ni. Takkan ko kerja, perut kawan lak ko kena isi. Abis kawan ko tu jadi apa?jadi tong sampah? tunggu je orang isi tak buat keje?macam tu?Hoiii, ini soal masa depan ko, bukan masa depan orang lain. Ko punya nasib,ko makan, dia punya nasib,dia makan. Tak salah makan sama-sama tapi kalau sampai orang lain pulak ambil senang dengan ko,melampau lah tu.

Setiap kerja yang kita buat sebenarnya bukan untuk orang lain, tetapi untuk diri kita sendiri. Contohnya pada raya puasa tahun lepas,persatuan pelajar di sini telah menganjurkan program sambutan hari raya yang mana pada masa tu saya yang jadi pengarah program. Sepanjang program tu,saya sebagai pengarah membiarkan AJK saya bekerja tanpa sikit pun saya bantu. Saya pantau dan tegur dimana yang silap sahaja. Jika diorang tak tahu,baru saya tolong. Lepas program tu, ade muhasabah dimana saya dikritik kerana tidak mahu turun tangan dan membandingkan saya dengan seseorang yang bagi mereka itu adalah pengarah yang terbaik kerana hampir semua kerja unit dia seorang yang buat. satu je saya balas,

"kalau saya tolong buat kerja kamu semua, kamu semua buat apa?membuta je kerjakan? ni baru alam mahasiswa, belum alam bekerja lagi. Kalau masa alam mahasiswa pun tak reti nak buat kerja, masuk alam kerja, silap haribulan free kena buang".

Setiap dari kita perlu tahu apa yang perlu kita buat walaupun itu adalah kerja berkumpulan, jangan nak mengharap orang lain buat sebab tu adalah pengalaman kita. bukannya orang lain dapat,kalau aku tolong nanti hangpa suma jadi pemalas, baloq liat. Malas sampai kerja hari-hari tidoq saja, malulah dengan ayam yang pepagi buta lagi sebelum subuh lagi dah berkokok kejut kita bangun solat. So faham-fahamlah, kalau bukan kita yang nak menentukan masa depan kita, siapa lagi?kalau bukan kita yang mendekorat dunia kita, siapa lagi?

"Decorate your world with your favourite colour and your taste, but don't let any other person decorate it because they will mess up your world"

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...